از جابربن عبدالله انصاری نقل شده که می گوید: خدمت حضرت فاطمه زهرا(س) شرفیاب شدم. در برابر آن حضرت لوحی بود که اسامی اوصیاء از نسل او در آن ثبت شده بود. شمردم تعدادشان دوازده تن بود که آخر آنها قائم(عج) بود. سه تن از آنها به نام محمد، چهار تن به نام علی و ... .
اصول کافی، ج1، بحارالانوار، ج 36، کمال الدین صدوق، ص 311
قسمتی از متن لوح:
به نام خداوند بخشنده مهربان.
این نوشتاری است از جانب خدای عزیز و فرزانه به سوی پیامبر نور، سفیر و راهنمایش محمد(ص) که آنرا روح الامین از نزد پروردگار جهانیان فرو آورده است. ای محمد! نام های مرا گرامی دار، نعمت های مرا سپاس گوی و آنها را انکار نکن ... من تو را بر همه پیامبران برتری دادم و جانشینت را بر همه اوصیاء برتری بخشیدم و تو را با دو فرزند دلبندت حسن و حسین گرامی داشتم. حسن را- پس از سپری شدن مدت پدرش- معدن علم خود قرار دادم و حسین را مخزن وحی خود قرار داده مدال شهادت را به او عطا کردم و مدت او را با سعادت پایان دادم که او سالار شهیدان است ... معیار پاداش و کیفر من، اهل بیت اوست که نخستین آنها سرور عبادت کنندگان و زینت دوستان گذشته من علی بن الحسین است و آنگاه پسرش- شبیه جد بزرگوارش- محمد است که شکافنده علوم من و معدن حکمت من می باشد... این سخن از من به حقیقت پیوسته که جایگاه جعفر را بس بلند گردانم و او را بوسیله دوستان و شیعیانش مسرور نمایم، پس از او فرزندش موسی را برگزیدم که در عهد او فتنه ای به پا گردد. پس از سپری شدن مدت بنده، دوست و برگزیده ام موسی، در مورد یار و یاورم علی به انکار گرایند... او را اهریمنی گردنکش می کشد و در شهری که بنده شایستهام ذوالقرنین بنا کرده، در کنار بدترین مخلوقاتم به خاک سپرده می شود. این سخن به حقیقت پیوسته که دیدگاه او را با فرزندش محمد روشن گردانم که جانشین و وارث علوم اوست. او معدن علوم و محل اسرار من است... نیکبختی او را با فرزندش علی کامل گردانم که یار و یاور من است و گواه من در میان بندگانم و امین بر وحی من است. از او حسن را پدید آوردم که دعوت کننده به سوی من و مخزن علوم من است. آنگاه سعادت او را به اوج رساندم با فرزندش «م ح م د» که رحمت است برای جهانیان. کمال موسی، شوکت عیسی و شکیبایی ایوب با اوست... .
حدیث شریف لوح که در غالب کتابهای حدیثی نقل شده است، از جمله: اصول کافی، ج 1، بحارالانوار، ج 36، غیبت نعمانی، ص 30
بحث امام حسین (علیه السلام) و حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) دو بحث مرتبط و گره خورده با یکدیگر می باشد که در این باب مطالب بسیاری موجود است و در این میان یکی از اصلی ترین مطالب که متصل کننده این دو عزیز به یکدیگر است مسئله انتقام گرفتن از قاتلان و ظالمان در حق امام حسین (علیه السلام ) توسط حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه ) و خونخواهی و طلب خون سید الشهدا و قاتلان آن عزیز می باشد . همان گونه که در زیارت عاشورا می خوانیم " السلام علیک یا ثارالله وبن ثاره والوترالموتور " ما به ساحت مقدس امام حسین (ع) به عنوان خون خدا و فرزند خون خدا و سپس شهید مقتولی که خون او ریخته شده و بر زمین مانده و انتقام خونش گرفته نشده است سلام می دهیم . حال باید دید این خون به ناحق ریخته شده که همان خون خداست آیا طلب کننده و باز پس گیرنده ای نباید داشته باشد ؟ و در این جاست که جایگاه ولی دم و منتقم خون ریخته شده مشخص می گردد . همان عزیزی که در روز ظهور خود را به عنوان بقیه الله معرفی نموده و دومین کلامش درباره ثارالله است . همان مولایی که هر صبح و شام برای خون ریخته شده جد غریبش گریان است و منتظر روزی است که بیاید و انتقام خون جدش را از دشمنان خدا و ظالمان بگیرد . همان عزیزی که در وصفش در دعای ندبه می خوانیم : " این الطالب بدم المقتول بکربلا " . در آیه شریفه آمده : "و من قتل مظلوما فقد جعلنا لولیه سلطانا " (آن کسی که مظلوم کشته شد برای ولی اش سلطه (حق قصاص) قرار دادیم ) در تفاسیر شیعی آمده است که اهل بیت علیهم السلام فرموده اند: منظور از کسی که کشته شده است حضرت ابا عبدالله الحسین علیه السلام است و آن کسی که ولی خون اوست حضرت مهدی علیه السلام است . ) و رسول اکرم (صل الله علیه واله) نیز امام زمان را به عنوان " و هو الطرید الشرید الموتور بابیه و جده " معرفی نمودند . در ذیل آیه شریفه "اذن للذین یقاتلون بانهم ظلموا " از امام صادق علیه السلام روایت شده که این آیه در حق مهدی (عج) ماست که در هنگامه ظهور خون امام حسین علیه السلام را مطالبه نموده و می فرمایند : ما اولیا دم و طلب کنندگان خون عزیزانمان هستیم . و این جاست که اهمیت موضوع انتقام و این جاست که اهمیت موضوع انتقام گرفتن از قاتلان امام حسین علیه السلام و تمام ظالمان در حق انبیاء و اولیای الهی مشخص می شود . در این میان عاشقان و شیفتگان امام عصر (عج) نیز در زیارت عاشورا ندای " و ان یرزقنی طلب ثاریکم مع امام مهدی هدی ظاهر ناطق بالحق منکم" سرداده و از خداوند درخواست نموده و طلب نموده تا توفیق یابند در زمره اصحاب و انصار و طلب کنندگان خون سید الشهداء علیه السلام در کنار حضرت مهدی ارواحنا له الفدا قرار دهد . به همراه و کنار همان عزیزان و یارانی که شعارشان یا لثارات الحسین (ع) می باشد . یعنی ای خون های بر زمین مانده حسین علیه السلام ، حاضر شوید که اکنون وقت طلب نمودن شماست . البته برای شرکت در ثواب این خونخواهی و حرکت عظیم الهی راهی دیگر نیز وجود دارد که نویسنده کتاب شریف مکیال المکارم آن را ذکر نمودند پس در آن جا که یکی از فوائد دعا برای تعجیل در فرج امام زمان (عج) را شریک شدن در ثواب خونخواهی سیدالشهدا علیه السلام بیان نمودند . خون خواهی آن شهیدی که غروب عاشورا در مقابل چشمان خواهر غمدیده اش زینب کبری سلام الله علیها کوفیان بی رحم به آن عزیز حمله نمودند و اینجا بود که زینب کبری سلام الله علیها مضطر شد و از این اضطرار ملائکه نیز مضطر شدند و به پیشگاه الهی عرضه داشتند : بارخدایا ، با حسین تو ، برگزیده ی تو ، فرزند پیامبرت این گونه رفتار می کنند !؛ و در این زمان بود که خداوند جمال حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه) را به آن ها نشان دادند و فرمودند آرام باشید توسز این ولی ام انتقام حسین (ع) را می گیرم . حضرت زینب نیز در آن لحظات وقتی دیگر چاره ای نمی دید ، دستانش را بر روی سر گذاشت و فریاد برآورد یا ثائر ! ، یا ثائر ! ( یعنی ای خونخواه ما ، ای خونخواه ما و مولا صاحب الزمان منتقم آل محمد را فریاد نمود . ما نیز بر اساس فرمایش امام زمان که فرمودند : هر کس برای مصیبت های جد غریبم گریه کند و بعد از آن برای فرج من دعا نماید ، من برای حوائج او دعا می کنم ، از خداوند می خواهیم و عرضه می داریم : بار پروردگارا به حق اضطرار زینب کبری ، به قلب محزون و مغموم زینب کبری ، با مژده ظهور امام زمان به اضطرار حضرت مهدی خاتمه عنایت بفرما و قلب محزون و مغموم امام عصر (عج) را شاد و مسرور بفرما . ! الـهـی آمـیـن ! |
((امام مهدی در نهجالبلاغه
1- یعطف الهوی علی الهدی، اذا عطفوا الهدی علی الهوی و یعطف الرای علی القرآن اذا عطفوا القرآن علی الرای.
و منها: حتی تقوم الحرب بکم علی ساق، بادیا نواجذها، مملوءه اخلافها، حلوا رضاعها، علقما عاقبتها. الا و فی غد- و سیاتی غد بما لاتعرفون- یاخذ الوالی من غیرها عمالها علی مساویء اعمالها و تخرج له الارض افالیذ کبدها و تلقی الیه سلما مقالیدها، فیریکم کیف عدل السیره و یحیی میت الکتاب و السنه. [نهج البلاغهی فیض الاسلام ، خطبه 138] .
در روزگاری که هوای نفس حکومت میکند، امام زمان علیهالسلام هدایت و رستگاری را جایگزین هوای نفس میسازد. و در عصری که نظر شخصی بر قرآن مقدم شده است، افکار را متوجه قرآن میگرداند و آن را حاکم جامعه میسازد.
امام علیهالسلام دربارهی حوادث پیش از ظهور امام زمان (عج) و علامتهایی آن چنین میفرماید:
جنگ شدیدی برپا گردد و به شما چنگ و دندان نشان دهد. پستان شتر جنگ مملو از شیر باشد- آغازش شیرین و پایانش تلخ گردد. آگاه باشید! فردا- فردایی که میآید و تاریخ آن را نمیدانید- امام زمان علیهالسلام حاکمان را مواخذه و مجازات خواهد کرد. زمین گنجهای خود را در اختیار آن حضرت قرار خواهد داد و کلیدهای خزاین جهان با کمال میل تسلیم آن حضرت خواهند شد. آنگاه امام زمان (عج) به شما نشان میدهد عدالت چیست و چگونه قرآن و روایتهای کهنه شده را زنده خواهد کرد.
2- الا و ان من ادرکها منا یسری فیها بسراج منیر و یحذو فیها علی مثال الصالحین، لیحل فیها ربقا و یعتق فیها رقا و یصدع شعبا و یشعب صدعا، فی ستره عن الناس لایبصر القائف اثره و لو تابع نظره، ثم لیشحذن فیها قوم شحذ القین النصل. تجلی بالتنزیل ابصارهم و یرمی بالتفسیر فی مسامعهم و یغبقون کاس الحکمه بعد الصبوح! [نهج البلاغهی فیض الاسلام ، خطبه 150] .
توجه داشته باشید که هر کس آن روزگار (امام مهدی علیهالسلام) را درک کند با نورافکن الهی حرکت میکند و در جای پای شایستگان گام برمیدارد تا بندها پاره گردد، بندگان آزاد گردند، ملتهای گمراه متلاشی شوند و نیکان با یکدیگر در پنهانی متحد گردند و کارآگاهان نتوانند اثرشان را به دست آورند- هر چند دقت و تحقیق کنند.
در چنین روزگاری اسلحهها آماده گردد و چشمها بر اثر توجه به قرآن باز شود و تفسیر قرآن گوش آنان را هدف قرار دهد و آنها را باز کند و شب و روز تشنگی معنوی آنان را برطرف گرداند.
3- و قال علیهالسلام: لتعطفن الدنیا علینا بعد شماسها عطف الضروس علی ولدها و تلا عقیب ذلک:
«و نرید ان نمن علی الذین الستضعفوا فی الارض و نجعلهم ائمه و نجعلهم الوارثین». [نهج البلاغه فیض الاسلام ، کلمات قصار، شماره 200] .
امام علیهالسلام (دربارهی ظهور دولت حقهی آل محمد علیهماالسلام) فرموده است: « دنیا بر ما (آل محمد) بازگردد و مهربانی نماید، مانند بازگشت شتر بدخو و گازگیر به بچهی خویش.»
سپس آیهی 5 از سورهی قصص را قرائت فرمودهاند:
ما اراده کردهایم منت گذاریم بر آنان که در زمین ناتوان شمرده شدهاند و آنان را پیشوا و رهبران دین و دنیا قرار دهیم.
جمع شدن اصحاب حضرت مهدی
4- فی حدیثه علیهالسلام: فاذا کان ذلک ضرب یعسوب الدین بذنبه، فیجتمعون الیه کما یجتمع قزع الخریف. [نهج البلاغه فیض الاسلام ، کلمات قصار ، حدیث 1] .
هنگامی که زمان ظهور حضرت مهدی علیهالسلام برسد و پیشوای دین بر جای خویش استوار گردد، مردم همانند ابرهای پراکندهی پائیزی در اطراف او جمع میشوند. – سیمای نهج البلاغه ، محمدمهدی علیقلی))
((برنامه مهدی موعود پیروی از قرآن و هدایت است
«یعطف الهوی علی الهدی اذا عطفوا الهدی علی الهوی و یعطف الرای علی القرآن اذا عطفوا القرآن علی الرای.» [خطبه 138] .
هنگامی که مردم هدایت را پیرو هواهای نفسانی خود قرار دهند، مهدی موعود (ع) میآید و هواهای نفسانی را مغلوب نظریات تابع قرآن میدهد برنامه آن حضرت حکومت قرآن و هدایت است. – نهج البلاغه و آگاهی از غیب ، جعفر سبحانی))
((پیشگویی درباره مهدی
اندیشهی ظهور مصلح کل و اینکه تاریخ بشری به سوی حاکمیت مطلق عدل و حق و حکومت صالحان پیش میرود، یک اندیشهی اصیل و دیرپاست که ریشه در عمق جان و ژرفای فطرت انسانی دارد. میتوان گفت که اساس مطلب، مورد تایید و تصدیق همهی ادیان و مذاهب و بسیاری از مکتبهای جامعهشناسی مادی است. تنها اختلاف در تعیین فرد مشخصی است که این حرکت بزرگ و جهانی را رهبری خواهد کرد. شیعیان با استناد به روایات معتبری که به صورت گستردهای در کتابهای احادیث از معصومین علیهمالسلام نقل شده، معتقدند که این شخص، امام دوازدهم حضرت حجه بن الحسن العسکری (عج) است که هم اکنون زنده است و هنگامی که زمینههای ظهور ایشان فراهم شد به امر خداوند ظهور خواهد کرد و با تاسیس حکومت صالحان ، وارث خدا روی زمین خواهد شد.
بحث در این موضوع را به کتابهای فراوانی که در این زمینه نوشته شده است موکول میکنیم و در اینجا به تناسب مقام، قسمتی از خطبهی امیرالمومنین (ع) را که در نهجالبلاغه آمده است نقل میکنیم. طی این خطبه ظهور صاحبالزمان (عج) و راه و روشی را که دنبال خواهد نمود و حتی غیبت طولانی و مستور بودن ایشان از مردم، پیشبینی شده است.
الا و من ادرکها منا یسری فیها بسراج منیر و یحذو فیها علی مثال الصالحین لیحل فیها ربقا و یعتق فیها رقا و یصدع شعبا و یشعب صدعا فی ستره عن الناس لایبصر التائف اثره و لو تابع نظره ثم لیشحذن فیها قوم شحذ القین النصل. تجلی بالتنزیل ابصارهم و یرمی بالتفسیر مسامعهم و یغبقون کاس الحکمه بعد الصبوح. [خطبه 150] .
آگاه باشید آن کس از ما (مهدی (ع)) که آن فتنهها را دریابد، با چراغی روشنگر در آن گام مینهد و بر همان سیره و روش صالحان رفتار میکند تا گرهها را بگشاید، بردگان و ملتهای اسیر را آزاد سازد جمعیتهای گمراه و ستمگر را پراکنده و حقجویان پراکنده را گرد هم آورد. این رهبر، پنهان از مردم به سر میبرد آنچنان که جویندگان، اثر قدمش را نبینند هرچند در یافتن او بسیار جستجو کنند. سپس گروهی برای درهم کوبیدن فتنهها مهیا میگردند همچون مهیا شدن شمشیر به دست تیرگر. چشم اینها با قرآن روشنی میگیرد و معانی آیات آن به گوششان افکنده میشود و صبح و شام از جام حکمت الهی سیراب میگردند. – بینش تاریخی نهج البلاغه ، یعقوب جعفری))
((حکومت حضرت مهدی
یـَعـْطـِفُ الْهـَوی عـَلَی الْهـُدی، اِذا عـَطـَفُوا الْهُدی عَلَی الْهَوی. [خطبه 138] . (آن پیشتاز الهی) خواهش نفسانی را به هدایت آسمانی بازگرداند و آن هنگامی است که (مردم) رستگاری را تابع هوی ساخته اند.)
حکومت دادگستر حضرت مهدی
ای مردم! وقت است که هر وعده نهاده درآید و آنچه را نمیشناسید نزدیک است - از پرده - برآید .... (مردم در حکومت مهدی (عج) دیدههاشان به تفسیر قرآن که شنوند روشن شود - چنانکه باید - بام و شام جامهای حکمت نوشند - و در تکمیل نفس بکوشند . (خطبه 150)
خبر از ظهور حضرت مهدی
(اعتقادی، سیاسی)
وَ قَالَ [علیه السلام] لَتَعْطِفَنَّ الدُّنْیَا عَلَیْنَا بَعْدَ شِمَاسِهَا عَطْفَ الضَّرُوسِ عَلَی وَلَدِهَا وَ تَلَا عَقِیبَ ذَلِکَ وَ نُرِیدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَی الَّذِینَ اسْتُضْعِفُوا فِی الْأَرْضِ وَ نَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَ نَجْعَلَهُمُ الْوارِثِینَ.
و درود خدا بر او، فرمود: دنیا پس از سرکشی، به ما روی می کند، چونان شتر مادة بدخو که به بچه خود مهربان گردد. (سپس این آیه را خواند)
"و اراده کردیم که بر مستضعفین زمین، منّت گذارده آنان را امامان و وارثان حکومت ها گردانیم."))
با انتظار فرج، نصرت و یاری امام حاصل می شود
روایات بسیاری وارد شده که با انتظار،نصرت و یاری امام (ع) حاصل می شود، از جمله در «نورالابصار» از حضرت صادق (علیه السلام)روایت شده است که فرمود:
«هر کس از شما بمیرد در حالی که انتظار ظهور حضرت قائم (عج)را داشته باشد ، مانند کسی است که با آن حضرت و در خیمه ایشان باشد.
آنگاه اندکی ساکت شد و سپس فرمود: مانند کسی است که در رکاب او جهاد کند.
پس از آن فرمود: نه ، والله ، بلکه مانند کسی است که در رکاب رسول اکرم (صل الله علیه و اله) شهید شده باشد.»(1)
و نیز روایت دیگری در «نورالابصار » از ابی حمزه نقل شده که گفت : به حضرت صادق (صل الله علیه و اله) عرض کردم : فدایت شوم ، پیرو ناتوان شده ام ،و اجلم نزدیک شده است و میترسم پیش از وقوع امر فرج شما بمیرم.
فرمود: ای ابا حمزه !هر کس که ایمان داشته باشد و گفتار ما را تصدیق کند ، و منتظر فرج ما باشد، مانند کسی است که در زیر پرچم حضرت قائم (علیه السلام) شهید شده باشد ، بلکه ثواب کسی را دارد که در رکاب حضرت رسول (صل الله علیه و اله) شهید شده باشد.(2)
و در روایت دیگری از آن حضرت نقل شده که فرمود:
« هر کدام از شما که در حال انتظار فرج از دنیا رود، حق تعالی از بسیاری از شهیدان بدر و احد افضل است.»(3)
و از این روایات استفاده می شود که: خداوند به واسطة انتظار،اجر و ثواب مجاهدین و شهدای در رکاب حضرت قائم (علیه السلام)را مرحمت می فرماید ، و منتظرین فرج را در زمره یاوران ایشان محشور می فرماید.
و در فصل سوم در بیان معنای انتظار روشن می شود که هر گاه حقیقت انتظار در کسی حاصل شود، با همان انتظارش در حقیقت نصرت و یاری امام (علیه السلام) نموده است.
-------------------------------
منابع:
1- بحارالانوار ج 52 ص 126 حدیث 18
2- تفسیر برهان ج 4 ص 293 حدیث 9 به نقل از مکیال المکارم ج 2 ص 147 خدیث 1234
3- کافی ج 1 ص 334 ذیل حدیث 2
به گریه های بدون صدا دلم تنگ است
قسم به ندبة « آقا بیا» دلم تنگ است
ستاره می چکد از خلوت شبانـــة من
به وسعت همة گریه ها دلم تنگ است
****************************
دهید مژده به یاران که یار می آید
قرار گیتی چشم انتظار می آید
کلید صبح به دست و سرود عشق به لب
ز انتهای شب آن شهسوار می آید
ز تنگنای خیالم گذشته است و کنون
به پهندشت دلم آشکار می آید
طلسم کین به سرانگشت مهر می شکند
بشیر دوستی پایدار می آید
سخای اوست که از چشمه زار می جوشد
شمیم اوست که از لاله زار می آید
به جلوه ای که از او دیده آفتاب، چنین
به جیب برده سر و شرمسار می آید
جهان برای تماشا به پای می خیزد
به پایبوسی او روزگار می آید
دریغ! کز غم خوبان گرفته است دلش
چو لاله ملتهب و داغدار می آید
به بیان دیگر انتظار یا امید به آینده همزاد انسان است و اگر امید به آینده را از او بگیرند، سرنوشتى جز سکون، رکود، مرگ و تباهى نخواهد داشت، از همین روست که در کلام نورانى پیامبر گرامى آمده است:
«الامل رحمة لامتى و لولا الامل ما ارضعت والدة ولدها و لاغرس غارس شجرا » ؛ امید براى امت من مایه رحمت است و اگر امید نبود هیچ مادرى فرزندش را شیر نمىداد و هیچ باغبانى درختى نمىکاشت .
**********************
اللهم عجل لولیک الفرج
*********************
صقر بن دلف از امام جواد (ع) پرسید: چرا آن حضرت را منتظَر می گویند؟
فرمود: چون برای مدتی طولانی غیبت می نماید. افرادِ با اخلاص منتظر ظهورش خواهند بود. اهل شک و تردید وجود وی را انکار می کنند. و منکران چون یادی از او شود تمسخر می کنند! کسانی که وقت ظهورش را تعیین می کنند، دروغ می گویند، شتاب کنندگان به هلاکت می رسند و آنها که در مقام تسلیم هستند، رستگاری می یابند.
بحار الانوار، ج51، ص30
پیامبر اکرم (ص) به یکی از اصحاب درباره حضرت مهدی فرمودند:
خوشا به حال کسی که او را ملاقات کند، خوشا به حال کسی که اورا دوست بدارد و خوشا به حال کسی که به او معتقد باشد.
بحارالانوار-ج52-ص309
بر مولایمان امام صادق(ع) وارد شدیم او را دیدیم چونان بلازدگان عبایی
خشن پوشیده وبر خاک نشسته با جگری سوخته همچون پدری فرزند
از ذست داده می گریداندوه ازگونه هایش می بارد وچهره اش دگرگون
گشته وجام چشمانش ازاشک لبریز گشته است می نالد ومی گوید:
آقای من غیبت تو خواب را از چشمانم دور ساخته وبسترم
رابر من تنگ کرده وآرامش دلم را از من ربوده است.
آقای من غیبت تو درد و رنج مرا جاودانه ساخته واز دست دادن
یاران یکی پس از دیگری پیوستگی واجتماع ما را از بین برده است.
بی صبرانه وحیرت زده پرسیدیم ای پسر پیامبر خداوند چشمانت
را نگریاند این ماتم واشکباری از بهر چیست؟ حضرت
آهی سوزناک کشید وفرمود: امروز در کتاب جفر نگریستم
ودر ولادت وپنهانی قائم آل محمد وابتلای مومنین در دوران
غیبت او اندیشیدم بخاطر پدید آمدن تردیدها و مرتد شدن کثیری
از مردم وکنار گذاشته شدن ولایت توسط انان دلم
آزرده شد و اندوه بر من چیره گشت.
.: Weblog Themes By Pichak :.