سفارش تبلیغ
صبا ویژن
تاریخ : دوشنبه 89/1/16 | 5:9 عصر | نویسنده : منتظر مهدی(مسافر)
 ـ شبلنجی در "نور الابصار" فصلی با عنوان "مناقب محمد بن الحسن" بیان کرده است، و می‏گوید: "مادرش، ام ولد بود و نام او نرجس یا صقیل و یا سوسن بود، و کنیه‏اش ابوالقاسم و امامیه لقب او را حجت، مهدی، خلف صالح، قائم، منتظر و صاحب الزمان، معرفی کرده‏اند. مشهورترین لقب او، «مهدی» است. "

2 ـ کنجی شافعی در "کفایه الطالب" می‏گوید: "ابو محمد حسن عسگری فرزند هادی، تولدش در مدینه بوده و در سامراء در همان خانه‏ای که پدرش هادی دفن شد، مدفون گشت، و از خود فرزندی به جای گذاشت که همان امام منتظر می‏باشد."

3 ـ محمد بن غامر شبراوی شافعی می‏نویسد: "دوازدهمین امام، ابوالقاسم محمد است که گفته می‏شود او همان مهدی منتظر است. تولد امام محمد الحجه بن الامام الحسن الخالص، در سامراء شب نیمه شعبان سال 255، پنج سال قبل از فوت پدرش، بوده است. پدرش ولادت او را به دلیل سختی زمانه و ترس از حکومت وقت، مخفی و مستور نگاه داشت؛ زیرا آنها (حکومتیها) در پی هاشمیان بودند تا آنان را محبوس نموده و یا به قتل برسانند."

4 ـ ابن حجر هیثمی می‏گوید: "حسن عسکری جز یک فرزند از خود به جای نگذاشته که ابوالقاسم محمد الحجه است، و سن او هنگام وفات پدرش پنج سال بوده لکن خداوند حکمت را در او نهاده است. و او القائم المنتظر نیز نامیده می‏شود؛ زیرا گفته می‏شود وی در مدینه از نظرها پنهان شد و معلوم نیست کجا رفته است.

5 ـ ابن خلکان می‏نویسد: "ولادت او روز جمعه سال 255 هجری اتفاق افتاد، و ابن ازرق در تاریخ میافارقین می‏گوید امام مذکور در نهم ربیع الاول سال 258 هجری متولد شد، و گفته می‏شود در هشتم سال 256 هجری تولد یافته که به عقیده ما همین قول صحیح می‏باشد."

6 ـ کمال الدین محمد طلحه شافعی می‏گوید: "مهدی از فرزندان بتول طاهره که پاره تن رسول خدا است، می‏باشد و مولدش در سامراء در بیست و سوم رمضان سال 258 هجری اتفاق افتاد و پدرش الحسن الخالص، و مادرش ام ولد بود که به نام صقیل یا حکیمه معروف بود."

7 ـ سبط بن الجوزی در کتاب "تذکرة الخواص" پس از این که نام حضرت مهدی را ذکر و نسب او را به علی بن ابی طالب می‏رساند، می‏گوید: "محمد بن الحسن، کنیه‏اش ابو عبداللّه و ابوالقاسم است که او همان خلف حجت و صاحب الزمان است و گفته می‏شود مادر او ام ولد بوده و نامش صقیل بوده است. "

8 ـ ابن صباغ مصری می‏نویسد: "ابوالقاسم محمد الحجه بن الحسن الخالص، در سامراء و در شب نیمه شعبان سال 255 هجری، متولد شد. سپس سلسله نسب او را ذکر کرده و تا علی بن ابیطالب می‏رساند."

9 ـ عبدالوهاب شعرانی می‏نویسد: "پیش‏بینی می‏شود مهدی خروج کند و او از اولاد حسن عسکری است و زمان تولدش در شب نیمه شعبان سال 255 هجری بوده است، و هم اکنون زنده است تا این که عیسی مسیح با او هم پیمان شود. عمر شریف او تا این زمان که سال 958 هجری است، 706 سال است. "

10 ـ محمد صالح حسینى ترمذى حنفى از سلمان فارسى نقل کرده مى‏گوید: "داخل محضر رسول خدا(ص) شدم ناگاه دیدم که حسین(ع) بر روى زانوى آن حضرت است. حضرت چشمها و دهان حسین را مى‏بوسید و مى‏فرمود: تو آقایى فرزند آقایى، تو امامى، پسر امامى، تو حجتى فرزند حجتى. پدر 9‏ نفر حجتى از صلب تو که نهم آنها قائم آنهاست."

11 ـ شیخ‏الاسلام حموئى جوینى شافعى از حسین بن خالد نقل کرده که على‏بن‏موسى‏الرضا(ع) فرمود: "کسى که ورع ندارد، دین ندارد و کسى که تقیه ندارد ایمان ندارد. گفته شد یابن رسول‏الله تا کى تقیه کنیم؟ فرمود: تا روز وقت معلوم و آن روز خروج قائم ماست هر کسى تا قبل از خروج قائم تقیه را ترک کند از ما نیست."





  • فود تک
  • توماس
  • زیبا مد
  • آسمان